Agnieszka Majer
Starszy Konsultant
Zespół zarządzania projektami CIVITTA Polska
W ostatnim czasie – w związku ze zbliżającym się nieuchronnie końcem Perspektywy Finansowej 2014-2020 – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zapowiedziało wprowadzenie pakietu zmian dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Zgodnie z zapowiedziami NCBR, wprowadzane zmiany mają przyczynić się do usprawnienia procesu zamykania projektów oraz rozpoczęcia okresu trwałości. Aby zmiany mogły zostać wprowadzone, niezbędne będzie zawarcie aneksów do umowy o dofinansowanie. NCBR planuje przeprowadzenie procedury aneksowania umów z beneficjentami na początku IV kwartału 2022 r. Wzór aneksu do umowy o dofinansowanie, treści wprowadzanych oświadczeń jak również szczegółowe terminy rozpoczęcia obowiązywania planowanych zmian nie są jeszcze znane.
ZMIANY PLANOWANE DO WPROWADZENIA:
NCBR w swoim komunikacie deklaruje, że celem wprowadzanych zmian jest ułatwienie beneficjentom realizacji projektów oraz usprawnienie procesu ich zamykania i przechodzenia w okres trwałości. O ile rezygnacja z wymogu podpisywania aneksów do umowy o dofinansowanie w przypadku wprowadzania zmian do zakresu projektu i zastąpienie ich zgodą Instytucji Pośredniczącej niewątpliwie takim usprawnieniem jest, o tyle ograniczenie sprawozdawczości merytorycznej budzi już wiele kontrowersji. Czy aby na pewno takie podejście ma służyć ułatwieniu beneficjentom realizacji projektów, czy raczej zdjęciu z NCBR odpowiedzialności za właściwe (tj. w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie) zrealizowanie zakresu rzeczowego projektu oraz oceny zasadności prowadzonych prac badawczych?
W świetle wprowadzanych usprawnień NCBR postanowił zawierzyć beneficjentom na ich oświadczenie. Należy zauważyć, że funkcją raportów okresowych i informacji końcowej, co do zasady powinna być bieżąca weryfikacja postępu i zasadności realizowanych prac. Były to momenty, w których beneficjenci dokonywali gruntownego przeglądu wykonanych zadań oraz oceniali dalszą zasadność ich kontynuowania. Przypomnieć należy, że środki pochodzące z dotacji to środki publiczne, więc ocena zasadności ponoszenia dalszych nakładów finansowych na realizację projektu powinna być obligatoryjna. Obecnie wprowadzane rozwiązanie z pewnością nie pozwoli na bieżącą ocenę ryzyka i wychwycenie krytycznych sytuacji w projektach. A jeśli już o środkach publicznych mowa, należy również zaznaczyć, że podlegają one kontroli nie tylko przez NCBR, ale także inne instytucje kontrolne do tego uprawnione (jak np. IZ, NIK, UKS itp.). Beneficjenci w dalszym ciągu powinni prowadzić dokumentację z prowadzonych prac w postaci raportów, potwierdzającą osiąganie wskaźników, kamieni milowych i efektów projektu. Odejście od przekazywania raportów okresowych czy informacji końcowej wcale nie zwalnia beneficjentów z tego obowiązku, o czym NCBR już nie komunikuje.
Warto również podkreślić, że w projektach dofinansowanych z poziomu Komisji Europejskiej największą wagę przywiązuje się właśnie do sprawozdawczości merytorycznej, wykazywaniu osiągnięcia wskaźników projektu i kamieni milowych. Stąd podejście NCBR, bazujące na ocenie zasadności kontynowania prac na podstawie jedynie lakonicznych opisów we wnioskach o płatność i oświadczeniach beneficjentów, wydaje się być dość zaskakujące.