Efektywna strategia cenowa przekłada się bezpośrednio na maksymalizację przychodów ze sprzedaży produktów i usług. Badania cenowe pomagają znaleźć optymalny punkt cenowy i wykorzystać pełen potencjał przychodowy.
Jeden z naszych klientów, działający na rynku turystycznym, potrzebował wsparcia w zakresie optymalizacji strategii cenowej dla swojego strategicznego produktu na najbliższe lata. W efekcie realizacji badań cenowych klient chciał uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
Aby odpowiedzieć na postawione przez klienta pytania, przeprowadziliśmy badanie konsumenckie, którego celem było sprawdzenie wrażliwości cenowej klientów i ustalenie optymalnej ceny dla produktu klienta.
Istnieją cztery najczęściej stosowane przez badaczy rynku metody wyznaczania optymalnej ceny produktu:
Metody te mogą być stosowane rozłącznie, jednak zwykle to ich kombinacja w ramach jednego badania przynosi najlepsze rezultaty, ze względu na możliwość wzajemnej weryfikacji wyników. Właśnie takie rozwiązanie zaproponowaliśmy naszemu klientowi.
W ramach projektu przeprowadziliśmy badanie z polskimi i zagranicznymi turystami reprezentującymi grupę docelową klienta. Badaniem objęliśmy zarówno potencjalnych, jak i obecnych klientów. Zastosowaliśmy dwie metody badania cen:
Dodatkowo wyniki badania zostały uzupełnione o analizę cen w konkurencyjnych dla naszego klienta, krajowych i zagranicznych, podmiotach oraz o czynniki zewnętrzne mające wpływ na kształtowanie cen produktów na rynku turystycznym.
Finalnym efektem projektu był raport podsumowujący najważniejsze wyniki analizy wrażliwości cenowej. Raport zawierał także zestaw rekomendacji dotyczących zmian w obecnym cenniku. Rekomendacje zostały opracowane z uwzględnieniem nie tylko wyników badania, ale także specyfiki branży turystycznej oraz zmian makroekonomicznych wpływających na nią.
Dodatkowo klient otrzymał intuicyjny plik roboczy – narzędzie, które na etapie pracy nad finalnym cennikiem pozwoli zespołowi wdrażającemu nową strategię cenową w łatwy sposób testować, jak zmiana cen może wpłynąć na liczbę klientów oraz przychody ze sprzedaży.
Decyzje dotyczące strategii cenowej mają kluczowy i bezpośredni wpływ na sukces rynkowy firmy. Zarówno zbyt wysoka, jak i zbyt niska cena mogą osłabić jej pozycję. Zbyt wysoka cena może odstraszyć część klientów, a zbyt niska naraża firmę na ryzyko utracenia możliwego zysku oraz na odpływ klientów, którzy bezpośrednio utożsamiają cenę z jakością. Percepcja ceny w oczach konsumentów powinna być jednym z kluczowych czynników, które firma bierze pod uwagę, wdrażając lub optymalizując strategię cenową, dlatego badania cenowe stanowią doskonałe wparcie w tym zakresie.
Wprowadzasz nowy produkt na rynek lub zastanawiasz się, czy obecne ceny są w pełni dopasowane do rynku? Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak eksperci CIVITTA mogą pomóc Ci dostosować ceny Twoich produktów i usług do oczekiwań rynku oraz zmaksymalizować przychody z ich sprzedaży dzięki odpowiedniej strategii sprzedaży.