mobile-banner-bg-left mobile-banner-bg-right
mobile-v-left mobile-v-right

Badanie rynku produktów bez laktozy

Rynek produktów mlecznych bez laktozy to bardzo dynamicznie rosnący segment rynku mleczarskiego. By lepiej poznać jego specyfikę, dynamikę wzrostu oraz preferencje konsumentów sięgających po produkty bez laktozy, firma doradcza CIVITTA przeprowadziła badanie rynku. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania i szczegółowymi danymi.

Objawy nietolerancji produktów mlecznych są dziś częstym problemem. Szacuje się, że dotyczy on około 20-35% Polaków. Przyczyną może być zaburzenie trawienia i wchłaniania cukru mlecznego – laktozy, która jest podstawowym składnikiem mleka i produktów pochodnych. Laktoza jest również obecna w wielu innych produktach, do których jest dodawana w celu poprawy smaku lub właściwości estetycznych. Osoby dotknięte nietolerancją zwykle rezygnują z jedzenia produktów mlecznych, pozbawiając się zawartych w nich cennych składników odżywczych.

Procent populacji ze zdiagnozowaną nietolerancją laktozy

Nowe trendy żywieniowe

Aż 89% Polaków sięga po produkty o obniżonej zawartości cukru, bez laktozy, bez glutenu, dietetyczne lub pochodzące z upraw ekologicznych (wg badania przeprowadzonego przez SW Research dla Tesco Polska).

Wciąż rosnący popyt na takie produkty potwierdzają również dane pochodzące z Tesco Polska. Sprzedaż tych kategorii w styczniu 2016 roku wzrosła w tej sieci o 25,21% w porównaniu do grudnia 2015 roku.

Systematycznie rośnie liczba osób zmagających się z nietolerancją niektórych składników diety. Według badań prowadzonych na polskim rynku, prawie co piąty respondent (19%) używa produktów bez glutenu, cukru lub laktozy z powodów zdrowotnych, traktując je jako istotną część swojej diety.

Warto jednak zauważyć, że 55% respondentów sięga po te produkty, by poprawić swoje zdrowie, a 25% po to, by zróżnicować dietę dzięki włączeniu do niej nowych produktów. Wśród respondentów, którzy nie używają tych kategorii produktowych, 28% zastanawia się nad rezygnacją z jedzenia zawierającego gluten, cukier lub laktozę.

Rynek produktów mlecznych

Rynek produktów mlecznych w Polsce jest dojrzały. Po latach dynamicznego wzrostu, wielkość sprzedaży ustabilizowała się, ale wartości sprzedaży napędzane przez nowe trendy konsumenckie wciąż rosną. Duży popyt na nowe produkty pozwolił liderom polskiego rynku rozwinąć portfolio produktowe.

Polski rynek mleczarski ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju. W Polsce można zauważyć duże zainteresowanie zarówno produktami krajowymi, jak i importowanymi. Według firmy Euromonitor, prognozy zakładają średni roczny wzrost rynku o 1,5% w najbliższych latach, do 2021 roku. W samym 2018 roku rynek produktów mlecznych wzrósł o 6% (rok do roku).

Sery, kefiry, jogurty, masło, desery mleczne – wszystkie są zaliczane do kategorii produktów mlecznych, która według Głównego Urzędu Statystycznego wykazuje wzrost cen o 5,9%, podczas gdy ceny żywności ogółem wzrastają o 4,6%. Ceny produktów mlecznych rosną, ale popyt na tę ofertę nie maleje. Polski konsument spożywa średnio 5 razy w tygodniu różne rodzaje produktów mlecznych.

  • Rynek kefiru jest wart ponad 2,2 mld zł i wzrósł o 6,5% pod względem wartości i ilości w ciągu 2018 roku.
  • Najbardziej popularny wśród konsumentów jest jogurt naturalny, który stanowi 88,1% rynku pod względem wartości.
  • Rynek jogurtów pitnych jest wart ponad 551 mln zł, a wielkość jego sprzedaży to ponad 72 mln kg.

Rynek produktów bez laktozy

Ze względu na nowe trendy konsumenckie, producenci zmieniają swoją ofertę. Obecnie jednym z najbardziej oddziałujących na rynek spożywczy trendów jest spożycie produktów mlecznych bez laktozy. Rynek ten jest stosunkowo młody i wciąż rośnie. Szacuje się, że w najbliższej przyszłości udział produktów bez laktozy może sięgnąć nawet 10% całego rynku mleczarskiego w Polsce.

Polski rynek produktów bez laktozy rozwija się szybko z dwóch głównych powodów:

  • U coraz większej liczby osób diagnozuje się nietolerancję pokarmową lub zaleca się stosowanie specjalnej diety, co wynika bezpośrednio ze wzrostu świadomości problemu nietolerancji pokarmowych. Euromonitor szacuje, że w Polsce żyje 2,3 mln osób chorych na cukrzycę, co stanowi 6% populacji. A jak podaje Instytut Żywności i Żywienia, między 7,6 a 14 mln osób ma nietolerancję laktozy.
  • Wzrasta zainteresowanie dietami bez laktozy, ponieważ wielu Polaków zdiagnozowało u siebie nietolerancję lub wierzy, że przestrzeganie takiej diety będzie korzystne dla ich zdrowia. Te wybory dotyczące stylu życia są wzmocnione działaniami lokalnych i globalnych gwiazd, które deklarują, że po wyeliminowaniu laktozy czują się lepiej lub tracą na wadze.

Rozwój trendu „bez laktozy” w Polsce w latach 2009-2019

Według firmy Nielsen, średnia cena produktów bez laktozy jest o 10-20% wyższa niż w wypadku produktów standardowych, a popularność oferty bez laktozy rośnie. Rynek ten odnotował trzykrotny wzrost wartości w 2016 roku.

Według badania przeprowadzonego przez FOCUS Research International, w 2017 roku promocja produktów bez laktozy stanowiła 2% wszystkich promocji produktów mlecznych w newsletterach. Rok później odsetek ten wyniósł 2,8%. Znaczący wzrost zauważono również w punktach sprzedaży Cash & Carry. Najwyższy wzrost odnotowano w sklepach dyskontowych. Liczba promocji produktów bez laktozy stanowiła około 4,5%.

Mlekovita – lider w sektorze mleczarskim w Polsce – wprowadziła na rynek pełną linię produktów bez laktozy, w tym ser, mleko, masło, twaróg i jogurty. W zasadzie wszystko, co można wyprodukować z mleka, w Mlekovicie ma swój odpowiednik bez laktozy.

Mlekovita, Mlekpol, Łowicz OSM – czyli największe polskie firmy w sektorze mleczarskim –zauważyły ​​zmieniające się trendy również na rynku HoReCa. Oferują produkty specjalne dla tego sektora, np. mleko używane w profesjonalnych kawiarniach i śmietanki dla restauracji. W tym segmencie nie dostarczają jednak jeszcze produktów bez laktozy.

Największe sklepy detaliczne w Polsce mają już swoje marki własne produktów bez laktozy:

  • Lidl – Pilos „Bez laktozy”,
  • Tesco – „Free From”,
  • Kaufland – K-Classic „Bez laktozy”,
  • Auchan – Auchan „Mleko bez laktozy”.

Bez laktozy vs zmniejszona zawartość laktozy

Według opinii Głównego Inspektoratu Sanitarnego, maksymalny poziom laktozy w produktach oznaczonych jako „bez laktozy” może wynosić 0,01% lub 10 mg laktozy na 100 g produktu. Ale już w przypadku produktów o obniżonej zawartości laktozy nie ma żadnych przepisów prawnych regulujących stosowanie na opakowaniach produktów mlecznych sformułowania „obniżona zawartość laktozy”.

Firma doradcza CIVITTA wspiera podmioty z segmentów B2B i B2C w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych, takich jak rozszerzenie portfolio produktów czy wejście na nowe rynki. W tym celu nasz zespół badaczy i konsultantów przygotowuje dostosowane do specyfiki firmy i rynku rekomendacje biznesowe oparte na rzetelnych badaniach rynku i dogłębnej analizie danych. Zapraszamy do kontaktu!

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ